ledelse

HR Director i Mærsk, Aki D. Palikaras – HR kogt helt ned: “Det handler om ledelse!”

Episode 1

author-avatar

af Benjamin Sindal

Beskrivelse:

Hvordan laver man succesfuld forretningsorienteret HR? Hvad har HR med ledelsesdiscipliner at gøre? Og hvornår er der overhovedet behov i virksomheden for forretningsorienteret HR? Lyt med i denne podcast, når HR Director i Mærsk, Aki D. Palikaras, giver dig svar på disse spørgsmål og følger op med en konkret case fra det virkelige HR-liv om at bygge en HR-afdeling med masser af rekrutteringspower op fra bunden. Til sidst vil vores vært, Alexander Kragh, opsummere dagens afsnit og give dig 6 key takeaways, som du kan bruge i dit arbejde med HR.

Shownotes

00:00 – 01:03 Intro

 01:04 – 02:30 Om dagens gæst, Aki Palikaras

 02:30 – 04:37 En usædvanlig rejse fra salg og rekruttering til HR

 04:37 – 06:12 Akis HR-filosofi ”Det handler om ledelse – that’s it!”

 06:12 – 07:09 Hvem har IKKE brug for forretningsdrevet HR?

 07:09 – 08:55 Dagens HR-case fra Trustpilot – ”Vi skal være størst, først, globalt! – Hvordan?”

 08:55 – 10:56 Om at opbygge et internt rekrutteringsteam og at tiltrække de rigtige folk

 10:56 – 12:17 Hvordan HR bidrog til forretningsvæksten i Trustpilot

 12:17 – 14:20 HR-mindset og eksekvering i Mærsk

 14:20 – 15:09 En vigtig pointe om at skabe forretningsmæssig værdi

 15:09 – 16:29 6 takeaways fra dagens afsnit

6 takeaways

  1. Se HR som en specialisering af individuelle ledelsesdiscipliner.
  2. Hav hele tiden for øje, at HR skal enable resten af organisationen til at lykkes.
  3. Identificér, hvilke ledelsesdiscipliner jeres organisation har brug for, at I som HR går ind og professionaliserer og systematiserer.
  4. Når du har identificeret det, bør du undersøge, hvad du kan tilbyde de bedste specialister på markedet, som de ikke har i deres nuværende job. På den måde rekrutterer du de rette kandidater til at opbygge jeres HR-organisation med.
  5. Når teamet er på plads, så er det vigtigt at have en systematisk, løbende dialog med de medarbejdere, som I skal enable, således I får identificeret de fejl, der uden tvivl vil opstå i jeres løsninger.
  6. Og det sjette og sidste punkt er, at du skal huske, at det ikke er en udfordring, at der sker fejl i processen. Det er en udfordring, hvis du ikke følger op på dem og fixer dem.

Vil du lytte til de andre afsnit i denne podcast-serie? Så klik her.

Lyt til afsnit 1 herunder

Lyt i din yndlings podcast app Spotify, Apple Podcasts, Amazon Music, Pocket Casts
×

Send os en mail

Udfyld felterne herunder, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

(Required)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Bliv kontaktet

Send os en mail

Indryk annonce