Skriv dig dette bag øret inden jobsamtalen

author-avatar

af Marianne Kobberø

Så mange procent af arbejdsgivere står af på, at du gør dette til samtalen:
47% At du ikke har et grundigt kendskab til den virksomhed, som du søger job hos.
67% At du undgår øjenkontakt.

41% At du ikke smiler
33% At du virker rastløs
33% At du har dårlig holdning

26% At dit håndtryk er for slapt
21% At du sidder med korslagte arme til samtalen
21% At du rører ved dit ansigt og piller ved dit hår under samtalen

Undersøgelser viser, at dette er afgørende for førstehåndsindtrykket til samtaler

Tøj i diskrete farver
Selvsikkerhed
Øjenkontakt
Fast, men ikke overdrevet, håndtryk
Hygiejne

De værste fejl du kan begå til samtalen

Du kommer uforberedt
Du taler for meget og glemmer at lytte
Du stiller ingen spørgsmål
Du taler dårligt om dit tidligere job

Tirsdag 10:30

“Hvad siger du til kl. 10.30 på tirsdag?” En undersøgelse foretaget blandt 2.200 amerikanske økonomichefer fra forskellige brancher peger på, at det bedste tidspunkt at gå til samtale er
kl. 10.30 om tirsdagen, så hvorfor ikke forsøge at lægge den der Det værste tidspunkt er efter kl. 17.

90 sekunder

33% af ledere afslører i en undersøgelse foretaget af Resume Writing Lab, at de beslutter sig for, om de vil ansatte den kandidat, de sidder over for, inden for de første 90 sekunder – også selvom en gennemsnitlig samtale er 40 minutter lang.

Nej tak til ‘Tjah’, ‘øh’ og ‘hmm’

Fyldord som ‘tjah’, ‘øh’ og ‘hmm’ lader din nervøsitet skinne igennem. Har du brug for en tænkepause, når intervieweren stiller dig et spørgsmål, så vind i stedet lidt tid med sætningen: “Det er et godt spørgsmål”.

Kilder: Resume Writing Lab, Youtern, penge.dk, mentalfloss.com.