Der eksisterer generelt en begrebsforvirring mellem:
- Employer brand.
- Employer branding.
- Recruitment marketing.
I dette indlæg folder jeg ud og gennemgår definitionerne på de tre begreber, således det står helt skarpt i din hukommelse.
Først vil jeg definere de tre begreber, og efterfølgende vil jeg forklare deres relation til hinanden, da det er her, hvor tingene ofte bliver blandet sammen.
Employer brand
Et employer brand er målgruppens indtryk af jeres virksomhed som arbejdsplads.
Om I ønsker det eller ej, har jeres virksomhed et employer brand. Et godt employer brand har indflydelse på, om jeres nuværende medarbejdere er stolte af at arbejde hos jer, og om nye kandidater har lyst til at blive en del af holdet. Det fortæller noget om jeres virksomheds evne til at positionere sig som en attraktiv arbejdsplads – og dermed den reelle opfattelse af jeres virksomhed som arbejdsplads på godt og ondt.
Jeres employer brand lever i hovedet på potentielle medarbejdere, og det skabes gennem alle de touchpoints, de har med jer. Det kan være historier fra medierne, branche-rygter, personlige oplevelser fra en rekrutteringsproces eller bare en klassiker som: “Min ven kender en, der arbejder der, som siger xyz om arbejdspladsen”.
I kan med andre ord ikke bestemme, hvad folk skal tænke om jer som arbejdsplads, men I kan styre jeres handlinger og kommunikation og den vej igennem styre jeres brand i den retning, som I gerne vil have det.
For at sikre det, bør I først og fremmest have en employer branding-strategi.
Employer branding – det strategiske niveau
Employer branding er en overordnet betegnelse for strategien og processen, hvor I aktivt arbejder med, at potentielle medarbejdere får den rigtige opfattelse af, hvordan det er at arbejde hos jer.
Employer branding handler altså om strategi. Det er her, hvor I får defineret jeres målgruppe, jeres budskaber og jeres målsætninger.
Jeres målsætning kan eksempelvis være, at I ønsker at være den mest attraktive arbejdsplads for advokater. For at opnå jeres målsætning skal I være helt bevidste om, hvad der er vigtigt for advokater og dermed, hvilke budskaber I vil slå på, når I vil brande jer som en attraktiv virksomhed for jeres målgruppe (som altså er advokater i det her tilfælde).
Her skal I først kigge udad, inden I kigger indad. I skal altid sætte jer i kandidaternes sted først. Det nytter ikke noget, hvis I tager udgangspunkt i jeres egen navle frem for kandidaternes. Ellers vil I opleve, at I slår på en masse forskellige ting, som jeres målgruppe ikke finder interessante eller relevante.
Men når I omvendt har fundet ud af, hvad der er relevant for jeres målgruppe, kan I vurdere, hvilke dele af jeres arbejdsmiljø, I skal slå på for at positionere jer som relevante. Dette kaldes også for EVP (employer value proposition), men det kan vi snakke om en anden gang.
Får I lagt en god plan, som bunder i matchet mellem målgruppens ønsker og det, som I rent faktisk kan levere på, så står I rigtig godt til at få bygget et godt employer brand. En god employer branding strategi skaber dog ikke et godt employer brand. Hvilket bringer os videre til næste definition.
Recruitment marketing – det taktiske niveau
Employer branding handler om strategi, mens recruitment marketing handler om taktik – altså den taktik, der skal anvendes for at indfri strategien.
Recruitment marketing er det overordnede ord for en række teknikker, der er lånt fra marketingverdenen, og som alle kan bruges i ens taktiske eksekvering af ens employer branding strategi. Det kunne være events, betalt annoncering, referral programmer, osv.
Så når vi snakker recruitment marketing, så snakker vi om at lægge en plan for, hvordan I fører jeres employer branding-strategi ud i livet og dermed indfrier jeres målsætninger. I skal altså fastlægge, hvilke recruitment marketing-teknikker, der vil være bedst til at få jeres målgruppes opmærksomhed, samt hvilke kanaler I skal bruge til at ramme dem med budskabet.
Derudover skal I selvfølgelig vurdere, hvad den optimale anvendelse er, af de ressourcer, som I har til rådighed, da I højest sandsynligt ikke vil kunne inkludere alle teknikker i jeres taktik.
Så for at binde det hele sammen: Når I arbejder aktivt med employer branding, gør I det ved at gøre brug af recruitment marketing teknikker, hvilket påvirker jeres employer brand.
Hvordan hænger begreberne sammen?
Selvom begreberne nu er forklaret, så oplever vi ofte, at folk fortsætter med at blande dem sammen, så tillad mig at uddybe begrebernes relation til hinanden gennem en lille analogi:
Atletik fungerer som en paraply for rigtig mange sportsgrene. Det kan være længdespring, højdespring, kuglestød, spydkast, 100 meter-løb eller lignende. Du kan derfor godt dyrke atletik, selvom du kun dyrker én specifik disciplin inden for atletik. Atletik fungerer derfor som en overordnet betegnelse for en lang række sportsgrene.
På samme måde er employer branding en overordnet betegnelse for en masse forskellige recruitment marketing-teknikker f.eks. rekrutterings-events, employee advocacy, annoncering på sociale medier m.v.
Så hvis I f.eks. arbejder med employee advocacy, så er det en recruitment marketing teknik, der hjælper jer med at indfri jeres employer branding strategi, som har til formål at styrke jeres employer brand hos målgruppen.
Lidt kringlet, men det hele hænger altså sammen, og det er vigtigt at skelne mellem de forskellige niveauer, hvis du vil lykkes med at skabe et godt employer brand.
Jeg håber, at du nu sidder med en følelse af at kunne adskille employer brand, employer branding og recruitment marketing fra hinanden og på samme tid have forståelsen af, hvordan de tre begreber afhænger af og påvirker hinanden hele tiden.