Som leder eller selvstændig ved du alt om, hvor vigtigt det er at skaffe nye kunder og passe godt på dem, du allerede har. Men husker du at tænke på, at det er mindst lige så vigtigt at fremstå i et positivt lys hos medarbejderne – både de nuværende og de potentielle?
Når du skal tiltrække nye kunder, bruger du markedsføring til at udbrede kendskabet og sælge dine produkter eller ydelser. Kunderne skal vide, at du er der, hvad de kan købe hos dig, og hvordan de får fat i det. Og de nuværende kunder er mindst ligeså vigtige at pleje. Men hvad med medarbejderne, plejer du dem?
Sælg virksomheden til nye medarbejdere
Når det handler om kommunikation og markedsføring, er mange tilbøjelige til kun at tænke på kunderne. Og de er selvfølgelig vigtige. Men det er også vigtigt at tænke på, hvordan virksomheden fremstår over for medarbejderne.
Nye og potentielle medarbejdere skal opfatte din virksomhed som en seriøs og troværdig virksomhed, som de ville være stolte af at arbejde i. Samtidig skal de opfatte din virksomhed som en god arbejdsplads, hvor de også kunne tænke sig at arbejde.
Gode anbefalinger sælger godt
Det er ikke kun potentielle medarbejdere, der skal have et godt indtryk af din virksomhed. Det skal dine nuværende medarbejdere også. Der er nemlig ingen tvivl om, at det vi lytter allermest til når vi skal købe noget – eller vælge arbejdsplads – er anbefalinger fra andre. Ikke mindst fra venner, familie og andre, vi kender og stoler på.
På nettet er der i dag flere steder hvor virksomheder bliver bedømt og vurderet af kunderne, hvad enten virksomheden ønsker det eller ej. Det har gjort det endnu vigtigere at behandle både kunder og medarbejdere godt, hvis man vil sikre sin virksomheds gode renommé.
Nedenfor er nogle eksempler på websites hvor potentielle kunder og medarbejdere lynhurtigt kan søge på netop din virksomhed og læse andres bedømmelse.
- Trustpilot.dk – Anmeldelser af alle typer websites/webshops i hele verden
- Tripadvisor.dk – Anmeldelser af hoteller og restauranter i hele verden
- Håndværker.dk – Find en håndværker og læs hvad tidligere kunder synes om det arbejde de har fået udført
En dårlig bedømmelse på sådanne websites vil selvsagt have en negativ påvirkning på omverdenens opfattelse af din virksomhed. Og omvendt, er bedømmelsen god, er det et fantastisk godt salgsværktøj – både i forhold til kunder og i forhold til medarbejdere. Og det er et værktøj, der ikke må undervurderes.
Tænk på dit employer brand
Bevidstheden om at sælge og markedsføre virksomheden som både en attraktiv virksomhed og god arbejdsplads til potentielle medarbejdere er det, der også kaldes employer branding. For at opnå et godt employer brand er det vigtigt at arbejde med både den interne og den eksterne kommunikation og markedsføring.
Kunderne skal plejes, men det skal medarbejderne også. Og vigtigst af alt: Der skal være sammenhæng mellem det, man siger udadtil, og det, man gør indadtil. Den profil og identitet, man markedsfører udadtil, skal være det, som medarbejderne genkender i hverdagen. Lykkes det, har din virksomhed nogle værdifulde ambassadører, som kan være med til at tiltrække både nye kunder og dygtige medarbejdere.
Læs også: Employer branding – sådan gør du!